Salesspreekuur

Sinds dit jaar verzorg ik het salesspreekuur voor het ondernemershuis in Deventer. De spreekuren zijn begonnen als een pilot om te kijken of het ondernemershuis hiermee haar diensten mee kan uitbreiden. Vanuit mijn passie voor sales en salesgedachten heb ik natuurlijk volmondig ja gezegd om mee te werken. En zo komt het dat ik met allerlei soorten ondernemers in gesprek kom met als onderwerp sales en soms een stukje marketing. De meeste voorkomende vraag is: hoe krijg ik mijn sales op orde? Met andere woorden hoe krijg ik meer omzet en klanten? Eigenlijk is dat niet zo gek als je weet dat veel ondernemers met deze vraag zitten in deze soms zo moeilijk bereikbare markt. Het verschil zit hem toch vaak in of je nu producten of diensten verkoopt. Wat is tastbaar en wat is “lucht” en pas meetbaar nadat je dienst hebt uitgevoerd. Wat ook een veel voorkomende vraag is: zit de markt wel op mij te wachten? Ik kan me voorstellen als je net start dat dit een vraag is omdat je uit je comfortzone moet komen om stappen te maken.

Uiteindelijk hebben de salesvragen allemaal te maken met jezelf en in dit geval met jou als ondernemer. Hoe ga jij het verschil maken? Hoe profileer jij jezelf vanuit jouw overtuiging en identiteit, want een verkoopverhaal is niet zomaar even verteld als het niet dicht bij jezelf ligt.

Vanuit het salesspreekuur start ik vaak een begeleidingstraject op met training en coaching op het gebied van salesvaardigheden. In combinatie met de voucherregeling van MKB Deventer help ik de ondernemer, zodat het investeringsbedrag niet zo hoog is. Want laten we eerlijk zijn, als je starter bent of een ondernemer die een boost nodig heeft dan ben je zuinig met elke euro die je wil investeren.

Waarom vind ik het salesspreekuur nu zo leuk om te doen? Ik ga je het antwoord geven; door de diversiteit van ondernemers, leer ik een hele nieuwe markt kennen. Daarnaast leer ik door deze nieuwe markt dat sales mee gaat veranderen.

Want wat is sales nu eigenlijk? Sales is voor mij communicatie in het kwadraat. Een goed verkoopverhaal is een ding, maar echt affiniteit hebben met je doelgroep en daarop aansluiten is een heel ander verhaal. Weten wie je bent en hoe je jezelf positioneert maakt dat je aansluit op jouw dna van sales. En dan is een goed verkoopverhaal niet zomaar een verhaal, maar een verhaal met inhoud en meer. En het allerleukste vind ik nog dat bijna al mijn trainees tot nu toe geweldige resultaten halen, daar krijg je zoveel energie van en maakt dat ik weet waarom ik het salesspreekuur zo leuk vind.

 

Heb jij ook een mooie visie of ervaring met sales?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.